Kosmetiikka-alan näkymiä kuvankauniista Bolognasta
Kohti kaunista Bolognaa
Pohjois-Italiassa sijaitseva Bologna on kaunis renessanssiaikainen kaupunki, joka on tunnettu arkkitehtuuristaan sekä maukkaasta ruokakulttuuristaan. Erityisen tunnetuksi kaupunki on tullut upeista holvikaaristaan, joita voi nähdä kaikkialla kaupungin historiallisessa keskustassa.
Bolognaan ei valitettavasti pääse kevättalvella Helsingistä suoralla lennolla, joten lensimme paikan päälle Frankfurtin kautta. Saavuimme perille keskiviikkoiltana 15.3. ja jäimme malttamattomana odottamaan torstain ensimmäistä messupäivää. Lento oli perillä niin myöhään ja matkustuspäivä vaihtoineen uuvuttanut meidät siinä määrin, että kauniin kaupungin tunnelmointi jäisi seuraavaan päivään.
Laaja kattaus inspiroivia näytteilleasettajia
Messujen ensimmäinen päivä eli torstai oli meille lähtökohtaisesti tärkein, sillä tiesimme että tuolloin näytteilleasettajien joukossa olisi eniten kansainvälisiä kosmetiikka-alan ammattilaisia. Bologna Cosmoprof 2023 – tapahtuman koosta kertoo jotain, että kolmen messupäivän päivän aikana se keräsi yhteen tänä vuonna melkein 3000 näytteilleasettajaa ja arviolta 250 000 vierailijaa.
Taustatyö ennen messuja oli aloitettu hyvissä ajoin ja meille selvisi, että My Match – nimisen palvelun avulla maakohtaiset maahantuojat sekä ulkomaiset näytteilleasettajat voitaisiin kätevästi saattaa yhteen. Näytteilleasettajien tapaamisia suositeltiin varaamaan etukäteen, mutta päätimme valita vapaamman tavan kierrellä laajaa messualuetta ja vierailla meille mielenkiintoisten näytteilleasettajien luona omaan aikatauluumme sopivalla tahdilla. Tämä osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, sillä vastaan tuli niin paljon uusia ja inspiroivia kosmetiikkabrändejä, ettemme olisi millään voineet valita näistä mielenkiintoisimpia etukäteen.
Ajankohtaista keskustelua kosmetiikka-alan näkymistä
Toinen messupäivä perjantaina avasi uusia ihonhoidon messualueita ja tarjosi lisää ammattipuolen edustusta, vartalosarjoja sekä äärettömän määrän erilaisia vartalolaitteita. Useat näistä esitellyistä brändeistä olivat sellaisia, joihin emme olleet vielä Suomessa törmänneet. Viimeistään toisen messupäivän aikana meille hahmottui myös konkreettisesti kuinka laaja kierrettävä alue kokonaisuudessaan oli. Pohjakartan lisäksi halleja oli kongressialueella lukuisia ja näiden kiertämiseen vierähti helposti useampi tunti päivässä. Totesimmekin porukalla, että mukaan pakatut hyvät kengät olivat yksi matkamme tärkeimmistä varusteista! Navigointia helpottamaan hallit olivat eri teemojen lisäksi jaettu myös maakohtaisesti, mikä olisi antanut mahdollisuuden syventyä esimerkiksi vähemmän Suomessa tunnettuun korealaiseen tai vaikkapa USA:ssa valmistettuun kosmetiikkaan.
Mitkä olivat sitten paripäiväisen kokemuksemme tärkeimmät opit? Ensinnäkin keskustelut kaupankäynnistä ja kosmetiikka-alan näkymistä koti- ja ulkomaisten maahantuojien kanssa olivat todella hedelmällisiä. Maailmalla vahvoina teemoina kosmetiikka-alan trendeissä näkyvät juuri nyt vastuullisuus, ekologisuus, luonnon raaka-aineet sekä kierrätettävät pakkausmateriaalit. Päivien aikana käytyjen keskusteluiden sekä kaiken näkemämme pohjalta meille vahvistui että olemassa olevat sarjamme ovat hyvin linjassa kosmetiikka-alan trendien ja nykykehityksen kanssa. Työskentely niiden parissa jatkuu edelleen ja entistä syvemmin niiden ominaispiirteitä ymmärtäen!
Jännitys tiivistyy kevään mittaan
Matka Bolognaan oli kaiken kaikkiaan silmiä avaava kokemus siitä, kuinka suurta kosmetiikka-alan liiketoiminta nykyään on ja miten valtavasti niin kosmetiikan, kuin kauneuden alle tänä päivänä nivoutuu. Työmatkan tiukan aikataulun vuoksi Bolognan kuuluisimmat nähtävyyden jäivät tällä kertaa välistä paria maukasta ravintolaillallista lukuun ottamatta. Toisaalta, mikä sen parempaa kuin jättää jotain ihasteltavaa ja odotettavaa myös ensi kevääseen!
Pysy kuulolla mitä kaikkea mielenkiintoista saatamme olla lanseeraamassa kevään mittaan!